Waarom jij ook wilt overwegen een ghostwriter in te schakelen voor jouw bedrijf!

door Jessie Kuppens

Al vele jaren ben ik geïnteresseerd in ghostwriters en het werk dat ze doen. Zelf heb ik nog nooit met een ghostwriter samengewerkt, maar ik vind het een interessant werkgebied. Om deze reden heb ik er meer over uitgezocht. In dit artikel vertel ik je meer over de ghostwriter, en waarom jij als ondernemer wilt overwegen een ghostwriter in te schakelen voor jouw bedrijf.

Wat is een ghostwriter

Laten we beginnen bij de eerste vraag, namelijk wat is een ghostwriter precies en wat doet deze persoon? Een ghostwriter is iemand die in opdracht van iemand anders een tekst schrijft, zonder hiervoor de erkenning te krijgen of te claimen. Een ghostwriter is dus eigenlijk een anonieme schrijver die zijn of haar teksten schrijft in naam van de opdrachtgever. Als auteur van de tekst zal dan ook niet de naam van de ghostwriter benoemd worden, maar de naam van de opdrachtgever zal worden toegekend als schrijver van de tekst. 

Samenwerken met een ghostwriter

Het samenwerken met een ghostwriter kan voor veel ondernemers interessant zijn. Een ghostwriter kan je namelijk inschakelen om te helpen met het creëren van jouw content voor jouw bedrijf, in welke vorm dan ook. Ghostwriters kunnen voor veel verschillende teksten worden ingeschakeld. Denk hierbij aan speeches, blogartikelen, teksten op social media of zelfs volledige boeken. Misschien klinkt dit voor sommige mensen als niet volledige zuivere koffie, maar ghostwriters worden veel vaker ingeschakeld dan men denkt. Zolang er goede en duidelijke afspraken worden gemaakt en de rechten van een tekst op een juiste manier worden overgedragen aan de opdrachtgever, ben je als ondernemer eigenaar van de geschreven teksten.

De voordelen van werken met een ghostwriter

Werken met een ghostwriter heeft veel voordelen. Hieronder heb ik de voornaamste voordelen voor je op een rij gezet.

Je kan tijd besparen

Als ondernemer ben je zeer waarschijnlijk goed bekend met de term: tijd is geld. Door het kiezen voor een ghostwriter voor het schrijven van jouw teksten, kan jij je focussen op de kernactiviteiten van je bedrijf terwijl de ghostwriter jou helpt aan hoogwaardige content. Je delegeert het werk en laat anderen jouw helpen met je doelen sneller te behalen.

Het inschakelen van een ghostwriter voor jouw bedrijf geeft je dus de kans om jouw aandacht op andere zaken te richten en zo je productiviteit te verhogen. Wil je meer lezen over effectief ondernemen? Lees dan ook mijn artikel Zo verhoog je jouw productiviteit als ondernemer en laat je inspireren en motiveren!

Ghostwriters leveren professionele kwaliteit op maat

De ene ghostwriter is de andere natuurlijk niet, maar over het algemeen zijn ghostwriters ervaren schrijvers. Ze hebben ervaring met het uitwerken van ideeën van anderen in een helder en aantrekkelijk klinkend verhaal. Hierdoor kan je jouw onderneming helpen met op de juiste manier jouw werkzaamheden naar buiten te brengen. Een ghostwriter kan je ook adviseren met de beste manier om jouw ideeën naar buiten te brengen door te kiezen voor een bepaalde schrijfstijl of tone-of-voice die jij misschien zelf niet goed beheerst.

Ghostwriters zorgen voor consistent, zichtbare content

Wanneer je samenwerkt met een ghostwriter is het vaak gemakkelijker om content op een consistente manier te publiceren en hierdoor de zichtbaarheid van je onderneming en jouw werkzaamheden te verhogen. Door ervoor te zorgen dat je (potentiele) klanten regelmatig in contact komen met de juiste, kwalitatieve content, zal je ervoor zorgen dat je bedrijf vertrouwen creëert en de beste kans heeft op het blijven groeien. 

Ghostwriters werken anoniem

Het laatste voordeel van het kiezen voor een ghostwriter, ten opzichte van een andere schrijver, is dat ghostwriters volledig anoniem werken. Voordat er een samenwerking gestart wordt, is het voor beide partijen duidelijk dat de ghostwriter niet als auteur van de content benoemd zal gaan worden. Hierdoor kan jij als ondernemer de teksten volledig naar eigen wens gebruiken en inzetten voor jouw werkzaamheden. 

Waarom jij ook wilt overwegen een ghostwriter in te schakelen voor jouw bedrijf!

Nadelen van werken met een ghostwriter

Natuurlijk heeft het werken met een ghostwriter voor jouw bedrijf ook nadelen. Hieronder heb ik de voornaamste nadelen van het werken met een ghostwriter op een rij gezet. 

Het inhuren van een ghostwriter kost geld

Voor niets gaat de zon op, en dat geldt ook voor het inhuren van een ghostwriter. Deze anonieme schrijver moet namelijk ook hij of haar boterham verdienen en zal daarom niet voor niets voor jou aan de slag gaan. Het inhuren van een ghostwriter kan dan ook best wat geld gaan kosten. Afhankelijk van de ervaring van de ghostwriter en de grootte van de opdracht kan het te betalen bedrag flink verschillen.

Er bestaat kans op miscommunicatie

Iemand anders jouw gedachten en ervaringen op papier laten zetten kan altijd zorgen voor miscommunicatie. Zo kan het zeker voorkomen dat de ghostwriter die jij hebt ingehuurd niet goed in staat is om volledig jouw gedachten naar wens uit te werken. Dit kan ervoor zorgen dat de inhoud niet helemaal gaat zijn wat jij er van gehoopt had. 

Je kan afhankelijk worden van een ghostwriter

Wanneer je veel met ghostwriters werkt kan het voorkomen dat je afhankelijk gaat worden van een specifieke ghostwriter of het gebruik van ghostwriters in het algemeen. Iedere schrijver heeft namelijk een eigen manier van schrijven die gemerkt of ongemerkt in teksten zichtbaar kan worden. Dit kan een bewuste keuze zijn voor jouw bedrijf, maar wanneer je hierdoor afhankelijk wordt van een bepaald persoon kan dat ook in je nadeel werken. Je wilt tenslotte voorkomen dat tone-of-voice van jouw speeches of boeken ineens niet meer overeenkomt met wat mensen van ‘jou’ gewend zijn wanneer een samenwerking met een ghostwriter stopt. 

Hoe vind je een ghostwriter?

Ghostwriters zijn op verschillende manieren te vinden. Er bestaan specifieke websites waar ghostwriters en ondernemers in contact kunnen komen met elkaar. Ook op websites zoals Fiverr en social media websites zoals Facebook kan je in contact komen met schrijvers die je kan inschakelen als ghostwriter. Wanneer een specifieke schrijfstijl van iemand je erg aanspreekt kan dat een goede manier zijn om in contact te komen met een ghostwriter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het benaderen van een journalist, schrijver of tekstschrijver met de vraag of je diegene als ghostwriter kan inhuren. Niet iedere schrijver staat hier voor open, maar dat weet je pas als je diegene daadwerkelijk vraagt.

Een ghostwriter inhuren

Zou jij overwegen een ghostwriter in te huren voor het laten produceren van content voor jouw bedrijf? Of heb jij misschien al ervaring met het inschakelen van een ghostwriter voor een project? Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen! Laat een bericht achter in de reacties onder dit artikel en deel jouw ervaring of mening over dit onderwerp.

Deze blogs vind je misschien ook leuk

Plaats een Reactie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blog artikelen!

Online magazine

Welkom op Wonen Werken Leven! Een online magazine volop inspiratie, tips en nuttige informatie over alles wat je tijdens het wonen, werken en dagelijks leven kunt tegenkomen. 

Inspiratie

Top Blogs

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blog artikelen!

©2024 – All Right Reserved. Een website van ContentClan.