Dat alles duurder is geworden, is vooral in de supermarkt goed te merken. Vaak is het schrikken bij de kassa om wat je kwijt bent voor slechts een handvol producten, laat staan voor een volle boodschappenkar. Maar die volle boodschappenkar blijkt nu ook nog eens tamelijk verneukeratief te zijn als gevolg van het fenomeen ‘krimpflatie’. Heb jij nog door wat je écht krijgt voor je geld in de supermarkt?
Krimpflatie: minder waar voor je geld
Niet alleen de prijzen van producten zijn op de schop gegaan. Bij nadere inspectie blijkt namelijk dat veel producenten de inhoud van hun verpakkingen naar beneden hebben bijgesteld. Zo zijn de siroopflessen van Karvam Cévitam van 750 naar 600 milliliter gegaan, bevat en kuipje Gouda’s Glorie Volle Pond de laatste tijd 500 gram in plaats van 600 gram en stop ook Verkade minder in haar verpakkingen. Dit alles veelal onder de noemer dat men producten betaalbaarder wil houden voor de consument. Die heeft echter lang niet altijd door dat er opeens minder in de verpakking zit.
Mes dat aan twee kanten snijdt
Soms snijdt het mes tegenwoordig zelfs aan twee kanten. Een product dat fors duurder is geworden, bevat ook al niet per se meer evenveel meer als voorheen. Met andere woorden: je betaalt meer voor minder. De eerdergenoemde kuipjes Gouda’s Glorie zijn hier een voorbeeld van: de prijs steeg met een halve euro terwijl er een zesde minder inhoud in zit. Dat is een extra reden om goed op te letten op wat je nu precies in je boodschappenkar stopt en of het je het geld nog wel waard is.
Waarom krimpflatie?
Verschillende factoren dragen bij aan de huidige prijsstijgingen in de supermarkt en het ontstaan van deze krimpflatie. Grondstoffen zijn duurder geworden, transport is duurder geworden en ook wisselkoersen dragen eraan bij. De keuze van fabrikanten om de inhoud van hun verpakkingen naar beneden bij te stellen, is het psychologische effect van grote prijsstijgingen dat ze willen vermijden. Als de prijs van een product nog redelijk lijkt, kopen mensen het eerder. Fabrikanten weten ook heel goed dat mensen niet per se verwachten dat de inhoud van een product van een product verandert en het lang niet altijd checken.
Of het nu een redelijke keuze is van fabrikanten om aan zowel prijzen als de inhoud van hun verpakkingen sleutelen, is iets waar we geen oordeel over zullen vellen. Maar wees als consument alert op wat je koopt in de supermarkt. Hoe vervelend als het ook is, let voortaan extra goed op wat de inhoud van het product is. Uiteindelijk ben je zelf immers verantwoordelijk voor hoe je je geld besteedt bij het boodschappen doen en een product moet nog wel z’n geld waard zijn.
Wil je meer lezen over boodschappen? Lees dan ook onze blog over boodschappen doen in Duitsland (en is het de moeite waard?!) en de voor- en nadelen van je boodschappen thuis laten bezorgen.
Koop jij wel eens je boodschappen bij Albert Heijn? Dan is onze blog over Albert Heijn Premium (incl. mijn besparingsoverzicht) zeker de moeite waard om te lezen.
11 reacties
Ja het is moeilijk om niet te merken dat veel producten minder in hoeveelheid verkocht worden in de hoop dat mensen het niet merken
Dank voor je bericht, Renata! Een nare werkwijze is het, om het zo sneaky te doen. En wij maar betalen. Hopelijk keert het tij weer.
Ik had van deze term nog nooit gehoord! Dank je wel voor de tip, ik dacht dat de producten gewoon opgeslagen waren, niet dat ze soms minder bevatten
Dank voor je bericht, Sandra! Ja, we schrokken er zelf ook van. Ook opletten als de prijs van een product níet significant gestegen is dus!
In de Consumentengids las ik hier ook een artikel over: dat ze ongemerkt minder in een verpakking doen terwijl de prijs hetzelfde blijft.
Dank je voor bericht, Nicole! Dat ‘ongemerkt’ is misschien nog wel het naarste eraan, want zo voel je je toch een beetje opgelicht. We moeten zelf goed blijven opletten dus in de winkel!
Ja, het is inderdaad belangrijk om je bewust te zijn van prijzen en goed te kijken naar de prijs per eenheid.
Ik volg tegenwoordig ook een aantal influencers die echt de supermarkt ingaan om producten en prijzen te vergelijken. Super interessant!
Leuk, Claire! Laat als je wilt maar wat tips voor influencers om te volgen achter, dan kunnen we het in de gaten houden! En dank voor je bericht, natuurlijk 🙂
Ja, het is bizar dat je meer moet betalen, maar dat je product minder inhoud bevat.
Ik let vaak op de prijs per kg als ik verschillende merken met elkaar vergelijk. Maar het is wel allemaal duurder geworden