Gehoorverlies kan een grote invloed hebben op verschillende onderdelen van je leven, waaronder je werk. Het is op de werkvloer cruciaal om goed te kunnen horen om te kunnen communiceren, samenwerken en je werk te kunnen doen. Wanneer je moeite hebt om mensen goed te verstaan, kan dit verschillende gevolgen hebben. Niet alleen presteer je minder, maar ook mentaal zal je invloed kunnen merken en onzekerder of gefrustreerd worden. Gelukkig kunnen gehoorapparaten een groot verschil maken, al helemaal op de werkvloer. We gaan je er alles over vertellen!
Waarom zijn gehoorapparaten belangrijk op de werkvloer?
Een van de grootste uitdagingen als je last hebt van gehoorverlies is het volgen van gesprekken. Dit is op werk natuurlijk extra vervelend tijdens vergaderingen of overleggen met collega’s. Het kan op die manier makkelijk leiden tot misverstanden of fouten in je werk. Gehoorapparaten kunnen helpen om deze problemen voorkomen en je helpen om effectiever te communiceren en zo beter te kunnen samenwerken. Ook kan het veel energie kosten om je te concentreren op je werk. Zo kost het meer tijd en inspanning om eenvoudige taken te kunnen doen op je werk. Dit zal zorgen dat je een stuk sneller vermoeid bent en minder productief zal zijn. Door een online gehoortest in Nederland te doen, kun je een indicatie krijgen of je een hoorapparaat nodig hebt. Dit kan de mentale belasting verminderen, je concentratie verhogen en je meer zelfvertrouwen op de werkvloer geven.

Wat te doen als je gehoorverlies hebt op het werk
Als je merkt dat je last begint te krijgen van gehoorverlies, is het al vervelend genoeg, maar niets om je voor te schamen! Het is als eerst aan te raden om het bespreekbaar te maken met je werkgever, zeker als je merkt dat het je werk beïnvloedt. Werkgevers zijn vaak bereid om je te helpen bij je problemen, mee te zoeken naar oplossingen en ook te helpen als er bijvoorbeeld een aanpassing of reparatie gehoorapparaat nodig is. Ook zijn ze vaak bereid om hulpmiddelen aan te schaffen, zodat je je werk beter kunt doen. Denk hierbij aan telefoons met versterkt geluid of software die spraak omzet in tekst tijdens een vergadering. Ook het aanpassen van je werkplek kan een groot verschil maken. Overleg of het mogelijk is om je werkplek te verplaatsen naar een rustige plek, waar je minder last zal hebben van achtergrondgeluiden. Dit zal ervoor zorgen dat je hoorapparaat beter werkt en je makkelijker gesprekken kunt volgen en voeren.
Wat kan de werkgever doen?
Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van werknemers die met gehoorverlies krijgen te maken. Naast het aanbieden van verschillende hulpmiddelen, kunnen werkgevers ook een aandeel hebben in het bewust worden op de werkvloer. Het is belangrijk dat collega’s zich ervan bewust zijn en ervan afweten als er collega’s zijn met gehoorproblemen. Zo kan er rekening mee gehouden worden tijdens vergaderen en communiceren. Zo kunnen ze er rekening mee houden, rustiger en duidelijker praten, zodat het gesprek makkelijker te volgen is.