We leven in een tijd waarin bedrijven het moeilijk hebben met het vinden van personeel, terwijl het verloop wel steeds groter wordt. Dat houdt in dat je je moet proberen te onderscheiden als werkgever, maar ook dat je harder moet werken om je vacatures ingevuld te krijgen. Dat laatste is echter een proces wat je ook zou kunnen uitbesteden aan een recruiter. Veel bedrijven kiezen daar nog niet voor en houden het liever in eigen hand, maar de vraag is of dat wel de juiste keuze is. Waarom zou je als ondernemer een recruiter willen inschakelen? We bespreken een aantal goede redenen om toch voor een recruiter te kiezen voor de werving van personeel.
Tijd en kosten besparen
Het plaatsen van vacatures, het screenen van cv’s, het voeren van sollicitatiegesprekken… het zijn allemaal tijdrovende zaken waar je uren in moet steken. Of je dat nu zelf oppakt of er medewerkers op zet, tijd is geld en kan dan niet in andere zaken gestoken worden die ook belangrijk zijn. Zoals de kerntaken, bijvoorbeeld. Als je dit hele wervingsproces als ondernemer uitbesteedt aan een recruiter, ben je er zelf geen tijd aan kwijt. Natuurlijk kosten de diensten van een recruiter wel geld, maar die kan waarschijnlijk een stuk efficiënter te werk gaan dan jij, waardoor het uiteindelijk vaak meevalt. Bovendien zijn er recruiters met een ‘no cure, no pay’-beleid waarbij een gratis vacature plaatsen mogelijk is en je pas kosten maakt als je daadwerkelijk resultaat ziet.
Recruiters bezitten speciale expertise en marktkennis
Uiteraard zijn recruiters experts in hun vak. Jij bent dat ook, maar waarschijnlijk niet op het gebied van het werven van personeel. Zeker in een gecompliceerde arbeidsmarkt als waar we nu mee te maken hebben, is diepgaande kennis van die arbeidsmarkt cruciaal. Daarnaast begrijpen ervaren recruiters heel goed de specifieke eisen van verschillende industrieën. Dat stelt ze in staat om snel te identificeren welke kandidaten het beste passen bij de behoeften van je bedrijf. Veel sneller dan je dat waarschijnlijk zelf zou kunnen doen. Als je je vacatures snel ingevuld wilt zien, is dit een groot voordeel.

Groter netwerk, meer kans op kandidaten
Niet alleen beschikken recruiters over expertise, maar ze hebben vaak ook toegang tot een groter en diverser kandidatenbestand dan jij als ondernemer zelf hebt. Hiervoor maken ze gebruik van verschillende bronnen en technologieën die ze in staat stellen om potentiële kandidaten te identificeren. Daardoor worden ook kandidaten gevonden die misschien niet gereageerd zouden hebben op je vacature, maar wellicht wel interesse hebben in de baan. Dat zijn dan vaak zogenaamde ‘passieve’ kandidaten: professionals die momenteel niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor de juiste gelegenheid. Zeker in sectoren waarin de arbeidsmarkt extra krap is, is dit van grote meerwaarde bij de werving van personeel.
Betere matches bij het inschakelen van een recruiter
Erg belangrijk aan het inschakelen van een recruiter is ook dat deze een objectieve blik biedt tijdens het selectieproces. Een recruiter kan onbevooroordeeld naar kandidaten kijken en een objectieve beoordeling geven van hun vaardigheden en geschiktheid voor de functie. Niet alleen resulteert dat in een eerlijker en effectiever wervingsproces, het levert vaak ook betere matches op. Recruiters bezitten immers de ervaring en tools om diepgaande screenings en assessments van kandidaten uit te voeren, waardoor je verzekerd bent van de kwaliteit en geschiktheid van de matches.
Het is ook belangrijk om te beseffen dat recruiters je niet alleen direct kunnen helpen met het werven van geschikt personeel terwijl jij of je medewerkers zelf de handen vrij houden om productief te zijn. Ze kunnen ook een strategische adviespartner voor ondernemers zijn. Recruitmentbureaus kunnen je helpen bij het ontwikkelen van een aantrekkelijk werkgeversmerk, het verbeteren van je sollicitatieprocedures en het optimaliseren van je personeelsplanning. Ook dat kan van onschatbare waarde zijn, zeker als je je bedrijf nog wilt laten groeien.