Waar staat Italië allemaal bekend om? Heerlijk vers eten, goede wijn, kunst, temperament, voetbal… en natuurlijk mode! Denk alleen al maar aan beroemde ontwerpers al Gucci, Armani en Versace. De Italiaanse man gaat dan ook met trots netjes gekleed de deur uit. En wij? Wij geven natuurlijk ook om hoe we eruitzien, maar de mate van de stijl van de Italianen zit ons niet in het bloed. Hoewel… misschien lopen we wel vaker rond in Italiaanse modecreaties dan we denken. We zetten een aantal Italiaanse kledingmerken op een rijtje waarvan je waarschijnlijk niet wist dat ze Italiaans waren.
Stone Island
Minder Italiaans dan Stone Island kan een kledingmerk niet klinken. Maar omdat men het woord ‘marina’ onder het logo toevoegt op de kleding, had wellicht wel kunnen dat het een Italiaans kledingmerk is. Het merk, dat in 1982 werd opgericht, onderscheidt zich onder andere met de iconische kompasbadge die op de kledingstukken terug te vinden zijn. Verder staat Stone Island bekend om zijn voortdurende experimenten met innovatieve materialen. Of je nu een jas, coat, hoodie, polo of shorts zoekt, je kunt het allemaal van Stone Island kopen en dan loop je er maar mooi in hippe Italiaanse kleding bij. Overigens is het merk niet lang geleden in andere handen gekomen, maar daarover later meer.
Kappa
Wat sportkleding betreft, is het geen verrassing dat een merk met de naam Lotto uit Italië komt. Maar minder bekend is dat Kappa ook tot de Italiaanse kledingmerken behoort. Het werd namelijk in 1967 opgericht in Turijn, maar dan wel als ondergoed- en sokkenfabrikant onder de naam Robe di Kappa. De sportkleding kwam later pas en daar brak Kappa in de jaren ‘70 en ‘80 mee door toen het samenwerkte met bekende sportteams en atleten, waaronder de lokale voetbalclub Juventus. Iconisch is natuurlijk het kenmerkende logo van Kappa: een silhouet van een zittende man en vrouw rug aan rug dat de gelijkheid en wederzijdse steun tussen de seksen symboliseert. Maar het Italiaanse kledingmerk onderscheidt zich natuurlijk met een unieke mix van sportieve functionaliteit en stijlvolle esthetiek.

Moncler
Moncler werd in 1952 opgericht door René Ramillon en André Vincent. Alles klinkt tot nu nog Frans, maar het merk komt toch echt uit Milaan. In eerste instantie produceerde men gewatteerde jassen die arbeiders tegen de kou moesten beschermen. De Franse bergbeklimmer Lionel Terray zag echter de potentie van de jassen voor recreatieve buitenactiviteiten, zoals wintersport en bergbeklimmen. De jassen maakten daardoor zelfs deel uit van de uitrusting uit van de Italiaanse bergexpeditie naar de K2 in 1952. In 2003 werd Moncler opgekocht door de Italiaanse ondernemer Remo Ruffini. Hij ging de gewatteerde jas wereldwijd verkopen. Hij herpositioneerde het merk als een luxe label en introduceerde modieuze stijlen en samenwerkingen met topontwerpers. Zo werd het een wereldwijd symbool van exclusieve en stijlvolle outdoorkleding. In 2020 nam Moncler een ander Italiaans kledingmerk over: het eerdergenoemde Stone Island, dat daardoor dus nog steeds Italiaans is.
Andere Italiaanse kledingmerken
Andere Italiaanse kledingmerken van wie je het waarschijnlijk niet wist zijn bijvoorbeeld Superga, Ellesse en Colmar. Met andere woorden: er zijn genoeg Italiaanse kledingmerken om ervoor te zorgen dat je vaker in het Italiaans gekleed bent dan je zelf denkt. En dat geeft je dan toch net een beetje wat extra stijl en Italiaanse schwung. Gelukkig zijn er ook allerlei Italiaanse kledingmerken waaraan je het wel meteen ziet: denk maar aan Diadora, Valentino, Salvatore Ferragamo, Bottega Veneta en Missoni. En Prada is natuurlijk ook Italiaans, maar dat wist je vast al! Wist je trouwens ook al dat Italië een uitstekend vakantie-alternatief voor het veel te duur geworden Kroatië is?