Er is natuurlijk niets mis met een beetje kou, maar een vervelende bijkomstigheid is dat het glad kan worden op de weg. Het kan bijvoorbeeld ijzelen, vocht op de weg kan opvriezen, er kan sneeuw vallen. Dat zijn allemaal goede redenen om extra voorzichtig te zijn. Helaas is niet uit te sluiten dat je als autobestuurder alsnog als gevolg van de gladheid bij een auto-ongeluk betrokken raakt. De gladheid maakt het lastig om op tijd te remmen als er voor de auto iets gebeurt. Daarom is het risico op een kettingbotsing ook groter. Mensen die daar bij wel eens bij betrokken zijn geweest, weten hoe ingewikkeld het kan zijn om een schuldige aan te wijzen wiens WA-verzekering de schade moet vergoeden. Hoe zit het nu eigenlijk?
Voldoende afstand en onterecht remmen
In principe is degene die op de auto voor hem rijdt verantwoordelijk voor de schade aan die auto en zijn eigen auto. Dat is een algemene regel die geldt in het verkeer. Er wordt dan van uit gegaan dat de achterste van de twee niet voldoende afstand heeft gehouden. Remt de voorganger echter zonder verkeersnoodzaak, dan wordt het al wat ingewikkelder. Dit mag immers niet. Hij is dan verantwoordelijk voor een deel van de schade, afhankelijk van de afstand die de auto die achterop gereden is aangehouden heeft. Let op: bij gladheid is de afstand die een autobestuurder moet houden om nog voldoende te kunnen remmen groter, omdat de remweg langer zal zijn.

Tegen de voorganger aan geduwd worden in kettingbotsing
Het kan ook zo zijn dat een bestuurder niet door zijn eigen handelen op zijn voorganger knalt. Dat kan namelijk ook door toedoen van de auto achter hem. Rijdt deze eerst tegen hem aan en wordt hij vervolgens tegen de auto voor hem aangeduwd? Dan is de auto achter hem verantwoordelijk voor zijn schade en die van de auto daarvoor. Het moet dan echter wel aangetoond kunnen worden dat het zo gebeurt is, en dat valt vaak niet mee. Uiteraard liggen de zaken anders als een auto achter tegen een andere auto aanrijdt omdat de voorste ten onrechte op de rem gaat staan. Zeker bij gladheid is dat vragen om problemen.
Handelen van de voorste bestuurder in kettingbotsing
Het handelen van de voorste auto in de kettingbotsing is ook relevant. Heeft deze bijvoorbeeld rechts ingehaald, of is hij zonder te kijken of signaleren van rijbaan gewisseld, dan kan zijn WA-verzekering aangewend worden voor het vergoeden van de schade van zelfs de achterste auto in de rij. Dit moet men echter wel kunnen aantonen.
Afspraak tussen verzekeraars
Menig auto is helaas klaar voor de sloop als hij midden in een kettingbotsing terecht gekomen is. Omdat dit soort aanrijdingen vaak tot ingewikkelde situaties in de afhandeling kunnen leiden, hebben verzekeraars afgesproken in principe altijd de WA-verzekering van de degene die achterop de auto voor hem rijdt aan te spreken voor het vergoeden van de schade. Dit maakt de nasleep een stuk korter, maar het kan ook onrechtvaardig zijn. Uiteraard is het mogelijk om een zaak te maken van iemands onschuld als die zijn schadevrije jaren wil behouden.
Er is altijd een kleine kans dat je met de auto een ongeluk krijgt onderweg. Gelukkig komt dit maar heel weinig voor. Met de tips uit deze blog ben je hopelijk al goed voorbereid mocht je in het winterse weer in een kettingbotsing terecht komen. Door de relatief weinig sneeuw dat wij hier in Nederland krijgen is de kans ook niet zo groot dat dit in Nederland gebeurt. In Duitsland kan dit al sneller gebeuren. Ga jij wel eens met de auto Duitsland in? Lees dan ook onze blog Met de auto Duitsland in? Houd hier rekening mee!
2 reacties
Wat een helder artikel over schuld bij kettingbotsing op gladde wegen. Zelf heb ik hier geen ervaringen mee omdat ik niet auto rij
Het is altijd mijn grote angst wanneer het gesneeuwd heeft om niet op tijd te kunnen remmen.