Duurzaamheid en milieuvriendelijke keuzes maken is in de huidige maatschappij steeds belangrijker. Niet alleen jij als consument hebt er mee te maken en draagt eraan bij, maar ook voor bedrijven is het een steeds belangrijker onderdeel geworden van de marketing en hoe consumenten tegen het bedrijf aankijken. Hierbij komt ook steeds bekender wordende term greenwashing naar voren. Heb jij al eens van greenwashing gehoord? In deze blog vertellen we je wat het is, waarom bedrijven het gebruiken en hoe jij als consument het kan herkennen.
Wat is greenwashing?
Hoewel de term greenwashing al wat langer bestaat, wordt het tegenwoordig veel vaker gebruikt. Greenwashing verwijst naar de praktijk van bedrijven om zich onterecht te promoten als milieuvriendelijke organisatie, terwijl de activiteiten in werkelijkheid schadelijk zijn voor het milieu. Het is dus een vorm van marketing en profileren die bedoeld is om de consumenten te misleiden en hiermee het daadwerkelijke beleid verhullen. Greenwashing wordt ook wel groenwassen genoemd in Nederland.
Waarom doen bedrijven aan greenwashing?
In de huidige wereld is milieubewustzijn erg belangrijk geworden en wordt het door de maatschappij verwacht dat bedrijven milieuvriendelijke keuzes maken. Om mee te kunnen gaan met de verwachtingen van consumenten en klanten kiezen veel bedrijven ervoor zich te presenteren als ‘groen’ bedrijf dat oog heeft voor duurzaamheid. De daadwerkelijke reden van groenwassen kan per bedrijf verschillen. Hieronder lees je een paar redenen waarom bedrijven kunnen kiezen voor greenwashing.
Imago verbeteren
Door het bedrijf te presenteren als milieuvriendelijk, hopen bedrijven hun imago naar de consument en klanten te verbeteren. Mensen zien bedrijven die tijd en geld spenderen aan duurzame werkwijzen vaak sneller als een betrouwbaar bedrijf, wat natuurlijk goed is voor het imago van het bedrijf. Iedereen wil natuurlijk enkel met een betrouwbaar bedrijf in zee gaan.
Winst vergroten
Een van de andere redenen waarom bedrijven kunnen kiezen voor greenwashing is dat ze hiermee de winst willen vergroten. Het is simpelweg een onderdeel van de strategie om het bedrijf meer succes te geven. Mensen zijn vaak eerder bereid om meer te betalen voor duurzame producten of initiatieven. Sommige bedrijven pikken hier graag wat van mee.
Voldoen aan regelgeving
In sommige gevallen proberen bedrijven groenwassen te gebruiken om te voldoen aan wettelijke voorschriften of regelgeving zonder daadwerkelijk hun praktijken te veranderen. Dit stelt het bedrijf in staat om sancties te vermijden en hun bedrijfsactiviteiten op een gebruikelijke manier voort te zetten.

Hoe herken je greenwashing?
Het herkennen van greenwashing kan wat lastig zijn, bedrijven willen het natuurlijk het liefst verbergen. Toch zijn er in de meeste gevallen wel signalen te zien waar je aan kunt herkennen dat je te maken hebt met een bedrijf dat gebruik maakt van groenwassen. Wil je zeker weten dat je met een duurzaam en milieuvriendelijk bedrijf te maken hebt? Ga dan op wat onderzoek uit. Greenwashing is niet altijd goed te herkennen, maar je kunt letten op de onderstaande punten.
Onduidelijk taalgebruik
Let op vage bewoordingen zoals: groen, milieuvriendelijk of duurzaam, zonder specifieke details over hoe het bedrijf deze claims ondersteunt. Echte milieuvriendelijke bedrijven zullen transparant zijn over hun praktijken en prestaties. Ze zijn er in de meeste gevallen erg trots op en willen dit graag met de wereld delen.
Misleidende beelden
Sommige bedrijven gebruiken afbeeldingen van groene landschappen of natuurlijke elementen om de indruk te wekken dat hun producten milieuvriendelijk zijn, zelfs als dit niet het geval is. Hiermee proberen ze de consument het groene imago te laten geloven. Hebben de groene landschappen niets met het bedrijf te maken? Dan kan je weleens te maken hebben met een bedrijf dat gebruik maakt van greenwashing.
Onrealistische claims
Wees sceptisch over claims die te mooi lijken om waar te zijn. Denk hierbij aan beweringen zoals dat een product 100% milieuvriendelijk is of geen enkele impact heeft op het milieu. Milieuvriendelijke praktijken vereisen vaak compromissen en zijn zelden zo zwart-wit. Daarnaast zullen milieuvriendelijke bedrijven vaak op veel meer manieren hun duurzaamheid weergeven door dit onderdeel te maken van de identiteit van het bedrijf.
Gebrek aan onafhankelijke certificering
Echte milieuvriendelijke bedrijven kunnen hun claims vaak ondersteunen met onafhankelijke certificeringen van gerenommeerde organisaties zoals het Forest Stewardship Council (FSC) of de Global Organic Textile Standard (GOTS). Wanneer bedrijven deze officiële certificeringen hebben, zullen ze dit ook laten zien op hun website.
Prik door greenwashing heen
Wanneer duurzaamheid voor jou belangrijk is, is het goed om alert te zijn op groenwassingspraktijken van bedrijven waarmee je in aanraking komt. Blijf kritisch kijken naar de beweringen die gemaakt worden en ga eventueel op onderzoek uit of het bedrijf ook daadwerkelijk kan aantonen dat ze milieuvriendelijk bezig zijn. Door bewust te zijn van de subtiele aanwijzingen van groenwassen, kun je door eventuele greenwashing praktijken heen prikken. Laat bedrijven die deze vorm van valse marketing inzetten links liggen en zoek verder naar bedrijven die wel doen wat ze beloven voor een betere wereld.